Lyft
2017-10-11 Av det här inlägget blev jag inspirerad till att måla akvarell på bristol board. Men jag frågade mig vilka färger som fungerar bra att lyfta. (Att lyfta är när man löser upp torkad färg från pappret och suger upp den med hushållspapper eller dylikt.) Vissa färger fäster sig mer vid pappret än andra. Man säger att de är staining.
Jag bestämde mig för att göra ett experiment med de färger jag normalt använder.
Man får väl säga att ftalogrönt är en klar vinnare i det här testet, medan engelskt rött, preussisk blå, bränd umbra och kadmiumfärgerna är förlorarna. Jag försöker normalt undvika kadmiumfärgerna, men efter de dåliga resultaten för de andra röda och ljusgula färgerna så var jag nyfiken på om de var bättre. Det var de alltså inte, i alla fall inte om man vill kunna lyfta bort dem. Det finns tillfällen då man hellre vill ha ett pigment som är staining, t.ex. om man vill göra en lasering ovanpå.
Inlägget på Gurney Journey påstår att ultramarin är staining, men den är inte alls lika illa som preussisk blå, men han kanske menar att den är värre än koboltblått. Kanske ska ta och skaffa en tub koboltblått.
Tillverkarna brukar ange om ett pigment är staining. Winsor & Newton och Daler-Rowney verkar bara ange St för staining. Schmincke har en fylld triangel för staining, en halvfylld för semi-staining och en tom för non-staining. Lukas använder en tom eller en fylld droppe.
Det är lite olika bud på vad som är staining och inte. T.ex. är Schminkes ftalogröna non-staining, medan Lukas och Daler-Rowney påstår att deras är staining. Är det olika pigment?
Jag tror i alla fall att jag ska komplettera med en non-staining blå, t.ex. kobolt, och en non-staining röd.